IVR staat voor Interactive Voice Response, ook wel een keuzemenu genoemd.
Met een keuzemenu kunt u een inkomende beller in goede banen leiden naar bijvoorbeeld de juiste persoon of afdeling. Als voorbeeld bij een inkomend gesprek:
Welkom bij bedrijf…….
- Kies 1 voor onze administratie,
- Kies 2 voor de afdeling Sales,
- Kies 3 voor de afdeling Verkoop,
- Kies 4 voor overige vragen.
Een IVR/Keuze menu wordt ingesproken via een aangesloten VoIP telefoon.
Om een bericht in te spreken kunt u onder “Voice Prompts” en dan onder “Custom Prompts” zoeken.
Hier selecteert u “Record New” en verschijnt er een nieuw venster.
Als u op “Record” drukt gaat het geselecteerde toestel rinkelen en kunt u na de piep beginnen met het inspreken van het gewenste bericht voor de IVR/Keuzemenu.
Na het ophangen verschijnt het audiobestand onder “Custom Prompts” en kunt u deze terugluisteren en toepassen op een IVR/Keuzemenu.
Voor het volgende onderdeel gaan we binnen de “Setting” naar “Call Features” en dan “IVR”.
Door op “Add” te drukken klikken kunt u een IVR aanmaken en krijgt u het volgende te zien:
Als u dit veld volledig heeft ingevuld dan kunt u boven aan de pagina naar “Key Press Event”
Op basis van uw ingesproken bericht kunt u nu de nummers een optie geven.
Benoem de nummers wel in het eerder ingesproken bericht voor de IVR, ook die optie zoals een Ringgroep, Wachtrij (Queue), IVR moet al aangemaakt zijn. (zie voorbeeld onderstaande afbeelding)
Let op: Vergeet aan het einde op Save/Reload te drukken om de wijzigingen op te slaan.
Mocht u verder nog problemen of vragen hebben, neem dan contact op met Voipshop of uw leverancier.